VERDE e la modă!

Din ce în ce mai des întâlnită în toate domeniile de activitate, mișcarea Eco ne încurajează să ne gândim de două ori înainte de a lua o cafea to-go într-un pahar de plastic și de șapte ori înainte de a solicita încă o pungă de plastic atunci când plecăm în fugă la supermarket și uităm să luăm cu noi plasa din material textil. De câte ori este totuși nevoie să ne gândim înainte de a da buzna într-un mall pentru o sesiune de shopping cu rol terapeutic sau pur și simplu for the sake of fashion? Schimbările climatice din ultimii ani au alertat progresiv diverse instituții și branduri, acestea făcând schimbări majore în procesul de prelucrare a materialelor textile și de producție a pieselor vestimentare.

Interesantă este dinamica masei consumatoare, ghidată cu putere de către evenimentele din Tărâmul tuturor posibilităților. America a devenit un monstru consumator după secolul douăzeci. Devenind o zonă puternic industrializată, oferind multe produse dar, totodată și multe locuri de muncă, și, implicit, venituri suplimentare, numărul consumatorilor ce achiziționau cu nesaț bunuri după bunul lor plac a crescut simțitor. După teribilul incident din septembrie 2001, prăbușirea turnurilor gemene a produs o prăbușire și la nivel social și economic pentru America. Întreaga mișcare consumatoare a fost încetinită, dat fiind faptul că statul avea de acoperit o daună financiară enormă, iar prioritățile au devenit altele.

Tot America a dat tonul consumerismului și în entertainment, cultura de masă fiind dominată de seriale sau reviste ce stârnește subtil dorința de a cumpăra obiecte care nu ne sunt neapărat necesare și care, mai mult ca sigur, achiziționate într-un acces de sevraj al cumpărătorului, vor fi uitate pe un raft pentru tot restul șederii lor în casele noastre. Seriale precum Sex and the City sau Friends au, în definitiv, un miez consumator, creator de ideologii și opinii. Cum ar putea o pereche de pantofi Manolo Blahnik sau o seară cu prietenii într-un bar să nu combată orice indispoziție sau să nu te facă să uiți de faptul că azi nu ți-a mers chiar bine la locul de muncă sau în relația ta de cuplu?

Lumea modernă oferă, desigur, și alternative pentru a scădea consumul, thriftingul sau shoppingul în second handuri sau din targurile de tip yard sale fiind unele dintre cele mai populare. Hashtagul #preloved este din ce în ce mai des utilizat, iar paginile de Instagram și Facebook de unde doamnele, domnișoarele și chiar domnii își pot achiziționa produse de calitate la mâna a doua se îmnulțesc pe zi ce trece.

Preocupați de direcția nu tocmai pozitivă în care planeta noastră se îndreaptă, o mulțime de oameni și organizații au luat atitudine. Se organizează strângeri de fonduri pentru salvarea planetei, se încurajează reutilizarea pieselor vestimentare și frecventarea buticurilor cu haine la mâna a doua. Influencerii din lumea on-line, promovează utilizarea periuțelor de dinți din materiale reciclabile, a paielor din metal sau a sacoșelor din material textil, iar Fashionrevolution.org, fabricoftheworld.com sau greenstrategy.com reprezintă doar câteva dintre site-urile unde oamenii se pot informa cu privire la metodele de conservare și chiar refacere a mediului înconjurător sau pot dona pentru diverse acțiuni cu scopul de a susține activ mișcarea eco.

Deșeurile textile se află pe locul doi în lume pe lista poluării, după deșeurile petroliere. Diverse magazine din mall pun la dispoziția clienților urne unde pot aduce haine spre a fi reciclate. În schimbul acestui gest, clienții primesc carduri de discunt de până la 20% la următoarea acihziție. Zara sau H&M sunt două dintre aceste branduri. Mai mult decât atât, în colecția nouă H&M se regăsesc piese obținute din reciclarea fibrelor de plastic. Stella Mc Cartney sau Chanel aderă la mișcarea eco prin utilizarea maselor de material reciclat sau alte metode ce sprijină natura.

O atitudine eco se educă. Și pentru că viitorul va fi al celor ce sunt mici acum, din ce în ce mai multe școli din țară au adoptat diverse practici pentru a le insufla viitorilor adulți ai planetei, obiceiuri care să asigure viitorul altor generații ce vor veni. Chiar și în unele universități au fost introduse cursuri prin care tinerilor li se atrage atenția asupra vortexului consumator în care suntem prinși și din care ni se pare atât de greu să ieșim.